Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

måndag 4 juli 2011

Vem är jag?

Jag har alltid varit ute på en sökande resa. Vem är jag? Det är en fråga jag ofta ställt mig själv. Inte för att jag är osäker på vem jag är i mitt dagliga liv, utan mer för att jag varit så ohyggligt nyfiken på vad som lett fram till att jag är jag.

2005 startade jag en resa, för att i julklapp återskapa släktträd åt min farmor och min farfar. Det gick bra, och blev en mycket uppskattad present. Jag kände mig trots detta långt ifrån färdig med resan, det som är spännande med släktforskning är ju trots allt att det alltid finns något nytt att leta efter, något spår att följa upp.

Så, här sitter jag nu, nästan sex år senare, och är fortfarande igång. Man kan till och med säga att jag har gjort en nystart. De senaste åren har släktforskningsmöjligheterna på nätet tagit jätteskutt precis som allting annat, och nu har jag också unnat mig att lägga lite pengar på att kunna komma åt digitala arkiv av gamla kyrkböcker mm. Det ska bli spännande att se vad för nya fakta detta kan bidra med till familjehistorien.

Jag är Sofie. Jag vet vem jag är. Vet du vem du är?

1 kommentar:

  1. Jag är Sofie. Jag vet vem jag är. Vet du vem du är? Nä inte än;) men snart hoppas jag!

    SvaraRadera