Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

tisdag 5 juli 2011

Person Persson

Jag är en Persson. En Sofie Persson, egentligen.
Både på min mors sida och min fars sida byttes det efternamn under 1900-talet, från just Persson!

På mammas sida anammades ett gammalt släktnamn, Sellner. På pappas sida var det tre bröder (varav min farfar var den ene) som startade en framgångsrik byggnadsfirma, och då fick en av bröderna (inte min farfar) storhetsvansinne och tyckte inte att man kunde heta Persson längre. Så det ansöktes till skatteverket om namnbyte, och eftersom bröderna var födda och uppvuxna i Karlshamn, fick de namnet Karlsborn (Born in Karlshamn). Mycket internationellt i fyrtiotalets Sverige!

Nu är vi en pyttesläkt Karlsbornare, sprungna ur dessa tre bröder, och det är frågan om hur länge namnet kommer att finnas kvar. Det finns i min generation åtta (tror jag) barn födda med efternamnet Karlsborn. Hur många som kommer att föra det vidare till sina barn är oklart. Jag har dragit mitt strå till stacken, Nova bär mitt efternamn (till den dagen R kommer på bättre tankar och friar - då blir det ett dubbelnamn för henne), men det förvånar mig inte om hon en vacker dag går och hittar en Persson. Saker och ting har ju en underlig förmåga att komma "full circle".

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar