Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

måndag 25 juli 2011

Anna Engla Charlotta Thunander

Anna Engla Charlotta Thunander, dotter till Carl Erik Thunander och Catharina Pehrsdotter.

Anna var fjärde barnet som föddes i familjen, och även denna dotter överlevde småbarnsåren, och henne har jag genom efterforskningar på David t.o.m. fått fram lite mer information om.

1853.10.29 Födelse Lindesbergs Landsförsamling, Örebro Län Källa: Fs Födelselängd 1853
1853.10.30 Dop Lindesbergs LandsFs, Örebro Län Källa: Ibid
1853 Hemort Wedevåg, Lindesbergs LandsFs, Örebro Län Källa: Husförhörslängd 1848/10
1861 Hemort Ö Bohrs, Bruket, Lindesbergs Fs, Örebro Län Källa: Husförhörslängd 1861/1356
1900 Hemort Torviggen N:o 2 o 3, Stockholms Stad, Jakob o Johannes rote 7 Källa: SCB 1900
1900 Sysselsättning Sömmerska Källa: Ibid

Utdrag ur födelseboken 1853:

Dopvittnen: Mjöln. Adolf Fröding och dess hustru Sophia Lekberg vid Wedevåg. Mjöln. Dr. J. Ps. Fröding idm och TrädgårdsmästareDott. Joh. Gustafva Israelsdr fr. Bredsjö Bank, Hjulsjö Fs.

Utdrag ur SCB 1900:

Anna var vid 47 års ålder ogift, och jag antar rätt säkert att hon aldrig varit det tidigare heller (eftersom det alltid brukar finnas noteringar om man är änka). Hon bor också i en fastighet med många andra kvinnor - tänk om det fanns sådana hus där gamla ungmör bodde tillsammans..? Och om de satt där med sina virkningar, sitt te och en massa katter... =)

Detta utdrag snubblade jag över under en av de allra första släktforsknings-sessioner jag hade när jag började mina efterforskningar för farmor och farfars släktträd, vilket jag tyckte var jättespännande. Det tog en liten stund att pussla ihop vem hon var och hur hon var besläktad med farmor, men det visar ju sig att hon är farmors fars faster (tungvrickare där =). Jag undrar om det är en person som farmor känner till? Ytterligare en fråga att ställa!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar