Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

lördag 30 juli 2011

Upphittad "släkt"

Att gå bakåt i tiden kan ibland också betyda att man går framåt. Rent statistiskt så fanns det ju färre människor för hundra år sedan, vilket ökar de statistiska möjligheterna att man har mycket nu levande släkt. Oj blev snurrigt det där. =)

Igår hittade jag iaf en norsk herre som visar sig vara styvbesläktad med oss!

Farmors farmor, Hanna Charlotta Holm hade ett antal bröder, och två av dessa var (vid olika tidpunkter naturligtvis, inga bigamister i släkten ännu!) var gifta med denne norrmans mors farmor! Dock är det inte blodsband vi delar eftersom norrmannens morfar var en oäkta son från en tidigare förbindelse, men det ska ändå bli spännande att följa och se vad vi kan dela för upplysningar. T.ex. vet jag nu att en av bröderna till Hanna Charlotta emigrerade, så kanske finns det några oljemiljoner att hämta från en okänd syssling quadrupel kusin eller vad det nu kan heta på andra sidan pölen! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar