Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

måndag 11 juli 2011

Linnéa Margareta Falk, Husan

Linnéa Margareta (Greta) Falk, Husan, dotter till Per August Persson Falk och Johanna Charlotta Brickman. Gift med Karl David Thunander.

Barn: Mary Linnéa Thunander

1895.11.22 Födelse Norbergs Församling, Västmanland, Källa: SCB Fs Födelsebok 1895/210
1895 Hemort Norbergsby No 21, Kolningsberget
1915.03.20 Inflyttning/Hemort Maria Magdalena Församling, Stockholm, W. Yxgatan 1
1921.11.22 Inflyttning/Hemort Klara Församling, Stockholm, Klara Östra Kyrkogata 8
1923.11.24 Inflyttning/Hemort Katarina Församling, Stockholm, Svedenborgsgatan 25 A
1923.12.09 Lysning Karl David Thunander, Katarina Församling Källa: Fs Lysningsbok 1923/376
1924.01.12 Äktenskap Karl David Thunander, Katarina Församling, Borgerlig vigsel, Stockholms Magistrat, förrättad av Ahlberg Källa: Fs Vigselbok 1924/3
1925 Hemort Svedenborgsgatan 42, Katarina församling Källa: Fs Födelsebok 1925
1989 Död Stockholm

Utdrag ur SCB födelsebok för Greta:
Källa: www.svar.ra.se

Här är inflyttningsbeviset till Maria Magdalena församling när Greta som 19-åring flyttade från Norberg till Stockholm. (Övriga har jag i min databas, hör av er om ni vill att jag ska lägga upp dem också!)
Källa: www.svar.ra.se

Lysnings- och vigselbevis finns i inlägg om David, hennes make.

Greta är den enda av mina "gammelföräldrar" som var i livet när jag föddes, och jag minns henne faktiskt. Jag minns ett besök hos henne på det ålderdomshem som hon bodde på i Stockholm, måste ha varit sommaren 1986. Hon hade ett fint rum som var pyntat med en massa tuppar (hon samlade på sådana), och jag minns att jag fick ett rör med Smarties av henne.

Greta är ytterligare en person som är väldigt nära mig i generationerna, men som jag vet väldigt lite om. Tyvärr har arkiven för Norberg varit väldigt knappa, så det har varit svårt att få fram något ordentligt om Greta och hennes familj ur rullorna efter 1896. Det framgår ur in- och utflyttningsattesterna från hennes unga år i Stockholm att hon arbetade som husa och tjänsteflicka. Jag undrar lite om hur David och Greta träffades, det blir något att fråga farmor om nästa gång vi ses!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar