Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

onsdag 13 juli 2011

Elin Charlotta Brickman

Elin Charlotta Brickman, dotter till Johanna Charlotta Brickman, fader okänd.

1887.06.12 Födelse Rosendal, Norbergs Församling, Västmanland Källa: Fs födelsebok 1887/101
1887.07.09 Dop Rosendal Norbergs Fs, Västmanland Källa: Ibid
1887 Hemort Skommarbo, Rosendal, Norbergs Fs, Västmanland Källa: Husförhör 1878 p. 272/1
1895 Hemort Kolningsberget, Flänge, Norbergs Fs, Västmanland Källa: Husförhör 1895 p.190/2

Utdrag ur födelsebok för Elin Charlotta:
Källa: www.svar.ra.se

Dopvittnen: Arbetaren G. Alfred Lundgvist i fs i Skommerbo, C. K. Brickman i Komma, Lovisa Brickman i fs.

Redan i födelseboken omnämns Elin Charlotta som "det oäkta barnet", och den beskrivningen fortsätter genom samtliga dokument som jag hittat om henne och familjen. Även så sent som i SCB:s folkräkning 1900 är hon omnämnd som moderns oäkta barn med annan man än den hon är gift med. Det känns lite olustigt att det bara för knappt hundra år sedan var ett så pass stort stigma att vara född utom äktenskapet. Möjligtvis är det mer stigmatiserat i dokumenten än vad det var i "verkligheten", men med tanke på att jag under mina efterforskningar på nätet har träffat på flera par i denna generationen som skyndat till prästen för att bli gifta innan det barn som de redan väntat fötts, så verkar det som om det var av stor vikt. Ännu idag är det ju så att barnets far måste personligen gå och svära inför två vittnen att han är far till barnet om inte föräldrarna är gifta. Uråldrigt tycker jag...

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar