Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

onsdag 6 juli 2011

Karl David Thunander, Tjänsteman

Karl David Thunander, Tjänsteman, son till Carl Samuel Robert Thunander och Hanna Charlotta Holm.

Barn: Mary Linnéa Thunander

1897.04.11 Födelse Katarina Församling, Stockholm, Sverige. Källa: Fs Födelsebok 1897/372
1897 Hemort Götgatan 15, Stockholm, Källa: Fs Födelsebok 1897/372
1900 Hemort Urvädersklippan 2, Katarina Församling Källa: SCB1900
1923.12.09 Lysning Linnea Margareta Falk, Katarina Församling Källa: Fs Lysningsbok 1923/376
1923 Hemort Svedenborgsgatan 25 A, Katarina Församling Källa: ibid
1924.01.12 Äktenskap Linnéa Margareta Falk, Katarina Församling, Borgerlig vigsel, Stockholms Magistrat, förrättad av Ahlberg Källa: Fs Vigselbok 1924/3
1925 Hemort Svedenborgsgatan 42, Katarina Församling Källa: Fs Födelsebok 1925

Utdrag ur kyrkobok för Davids födelse:

Källa: http://www.svar.ra.se/

David är nr 372 i födelselängden detta år.

Utdrag ur lysningsbok för David och Greta:
Källa:www.svar.ra.se

I lysningsboken kan man bl.a. utläsa följande:
Utlyst 9/12, lysningssöndagar 25/11, 2/12, 9/12.
Lysningsbevis utfärdat 19/12.
Betyg uttaget 5/2 1924.
Notis om utflytt 12.4.1929 (dock inte med hänvisning var de flyttade)
Notis om Davids värnplikt: No 2314 45/17

Utdrag ur vigselbok för David och Greta:
Källa:www.svar.ra.se

David är far till min farmor Nean (Mary Linnéa Thunander) och levde hela sitt liv i Stockholm. Jag hann aldrig träffa David, men har fått berättat för mig att han var en underbar människa. David arbetade på en statlig myndighet, det som idag motsvaras av arbetsförmedlingen.

På sin fritid var David konstnär, och vi har många vackra blyertsteckningar av Stockholm i familjen. Själv har jag fått två tavlor med blombuketter, tavlor som han enligt utsago brukade måla och ge bort vid födelsedagar eftersom de varade längre än en riktig blombukett...! =)

Tydligen var David ingen gudfruktig man, för när jag nämnde för min pappa att David och Greta hade gift sig borgerligt, flinade han bara och sa "ja, det låter ju typiskt för David".

Att skriva detta inlägg får mig att inse hur lite jag vet om David, som ändå är en nära släkting, bara tre generationer bort... Farmor kan nog räkna med en intervju inom kort!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar