Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

torsdag 7 juli 2011

Släktforskningsdate!

Jag har pratat så mycket släktforskning på min arbetsplats den senaste tiden, att jag lyckats inspirera en av mina kolleger som varit på G med att börja rota i sin familj att verkligen kicka igång.

I eftermiddag ska vi göra slag i saken och bege oss till Helsingborgs Stadsarkiv för att se vad vi kan hitta. De har nämligen abonnemang till flera betal-databaser som de delar med sig av när man är på plats. Sådant gillas skarpt och rekommenderas därför följdaktligen!

Kollegan i fråga har terroriserat sin mamma efter all möjlig information som ska hjälpa oss att kicka igång "jakten". Wish us luck!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar