Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

tisdag 12 juli 2011

Bror Erik Thunander

Bror Erik Thunander, son till Carl Samuel Robert Thunander och Hanna Charlotta Holm

1894 Hemort Klevegränd 2, Katarina Fs, Stockholm Källa: Fs Födelsebok 1894/1012
1900 Hemort Urvädersklippan 2, Katarina Fs, Stockholm Källa: SCB 1900


Utdrag ur födelseboken för Bror Erik:
Källa: www.svar.ra.se

Erik är den av farmors farbröder som jag känner till en del om, även om jag inte har hittat särskilt många dokument om honom.
Erik var gift med "faster" Lily, ett äktenskap som inte resulterade i några barn. Erik startade firman Svenskt Glas AB, och gjorde sig en liten förmögenhet. Denna slösade han gärna på sina släktingar, jag vet att pappa och hans syskon bl.a. hade livförsäkringar som föll ut när Erik gick bort. Farmor har berättat att han var en opretentiös och mycket vänlig man.

Nu på senare tid har han blivit aktuell igen, eftersom det var han som var nere på franska rivieran på 40-talet, träffade Alexandre Roubtzoff och köpte en fantastisk tavla av honom som i våras såldes på auktion.

Välkomna att fylla på med information och anekdoter!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar