Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

söndag 7 augusti 2011

Svea Valborg Svensson

Svea Valborg Svensson, dotter till Carl Vilhelm Svensson och Amanda Mandelholm.

Barn (med Anton Fredrik Persson):
Börje Lennart (1919)
Carl Eugen (1923)
Ingvar Brynolf (1924)

1897.09.15 Födelse Asarums Församling, Blekinge Län Källa: Fs Födelsebok 1897/193
1897 Hemort Asarum 3, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Ibid
1918 Hemort Strömma, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Vigselbok 1918/27
1918.06.23 Äktenskap med Svea Valborg Svensson, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Ibid
1919 Hemort Asarum No 6, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Födelsebok 1919/63
1979 Död Karlshamsn Fs, Blekinge Län Källa: Familjen

Utdrag ur födelseboken 1897:
Källa: www.svar.ra.se

Det är märkligt att det är som allra svårast att hitta information om de personer som levde närmast en själv i tiden.

Jag hann aldrig själv träffa Svea, men mina föräldrar har berättat att jag var ett par celler stor när hon dog. Därför utgår jag ifrån att det var hösten 1979 som hon dog.
Jag har också ofta hört farmor och farfar berätta om Svea, hennes speciella blekingska dialekt, och hur hon och farmors mamma Greta brukade sitta och virka och fnittra tillsammans om somrarna när de besökte farmor och farfar i Stockholm.

Fyll gärna på med mer information, jag vet att det finns läsare av denna blogg som känner till mycket mycket mer om henne. =)

/S

1 kommentar:

  1. Såg att dödsdatumet för Börje Lennart och Ingvar Brynolf saknades på din släkttavla på Myheritage om du inte har det kan du skicka ett email till mig så kan du få det.

    Hälsningar Håkan Svensson se kommentar på Maria Paulsson den 2 Jan 2014

    SvaraRadera