Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

måndag 1 augusti 2011

Per Abraham Jansson, Grufarbetare

Per Abraham Jansson (Johansson), Grufarbetare, son till Jan Ersson och Anna Catharina Jansdotter.

Barn (med Johanna Carolina Andersdotter):
Anna Amanda (1869)
Agnes Carolina (1871)
Per August Persson Falk (1874)
Johan Alfred (1877)
Clara Augusta (1880)
Johanna Alfrida (1885)
Knut Albert (1888)

1836.09.18 Födelse Norrbärke Församling, Kopparbergs Län Källa: Fs Födelselängd 1836/117
1836.09.22 Dop Norrbärke Fs, Kopparbergs Län Källa: Ibid
1836 Hemort Kohlnäs, Norrbärke Fs, Kopparbergs Län Källa: Husförhörslängd 1828 c/114
1838 Inflyttning/Hemort Hedkärra, Västanfors Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd 1838 a/250
1846 Inflyttning/Hemort Wester Djupkärra, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd 1846 a/34
1856 Hemort Klacken, Flängan, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd 1856 a/243
1856 Sysselsättning Dräng Källa: Ibid
1862 Hemort Flängan, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd 1862/263 I
1865 Hemort Kolningsberget Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd Ibid/267 I
1865 Sysselsättning Grufarbetare Källa: Ibid
1867 Hemort Flängan, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd Ibid/263 I
1867.11.24 Lysning till Johanna Carolina Andersdotter, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Fs Vigsellängd 1867/26
1867.12.26 Äktenskap med Johanna Carolina Andersdotter, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Ibid
1871 Hemort Kolningsberget, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd 1871/258 I
1922.03.30 Död Kolningsberget, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Fs Dödbok 1922/25

Utdrag ur födelsebok 1836:
Källa: www.svar.ra.se
Dopvittnen: Kohl. Per Ersson med h(ustru?) fr(ån?) (?) Stina och Bondson Jan Petter Persson från Kohlnäs. Något otydlig skrift i detta utdrag. Det är ofta man får halvt om halvt gissa sig fram till vad som står, men om någon annan kan tyda bättre så mottages hjälpen gärna! =)

Utdrag ur husförhörslängd 1856:
Källa: www.svar.ra.se
Per Abraham var omkring 20 år gammal när han lämnade hemmet och blev dräng första gången. Det är en välkommen skillnad måt många av de andra som jag nyligen undersökt. Dock tror jag inte att Per Abraham har gått arbetslös, hans far var vid denna tid dagbode, så det fanns säkert jobb att göra tillsammans med honom, men utan att "flytta hemifrån".

Utdrag ur vigselbok 1867:
Källa: www.svar.ra.se
"Brudens föräldrar afl. Masmästare Anders Alexandersson i Spännartorp och d. hustru Ulla Fraggsten giftermål lämnat tillåtelse"
Jag tyder detta som att brudens föräldrar avlidit nära inpå äktenskapet, och träffat brudgummen och gett sin tillåtelse. Jag får återkomma med det när jag har forskat närmare på brudens föräldrar.

Utdrag ur husförhörslängd 1879:
Källa: www.svar.ra.se
Per Abraham och hans hustru bildade en för tiden ganska typisk familj - 7 barn föddes i detta äktenskap. På denna sida släkten är det generellt färre barn som dör i unga år, jag undrar om det beror på gener eller bättre miljöförutsättningar också..?

Utdrag ur dödbok 1922:
Källa: www.svar.ra.se
Dödsorsak: Marasmus senilis - ålderdom. Per Abraham dog 85 år gammal.

Uppdaterad 2012-07-18:
I sökandet efter Per Abrahams mamma har jag undersökt hela Per Abrahams syskonskara lite mer ingående, och finner att både Per Abraham och hans syster Lovisa har varit dräng/piga hos äldre systern Johanna! Syskonkärlek? Troligen ett sätt att avlasta modern när fadern Jan Ersson gick bort. Fint iaf!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar