Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

torsdag 4 augusti 2011

Johanna Carolina Andersdotter

Johanna Carolina (Charlotta) Andersdotter, dotter till Anders Alexandersson och Ulrika Ulla Fraggsten

Barn (med Per Abraham Johansson):
Anna Amanda (1869)
Agnes Carolina (1871)
Per August Persson Falk (1874)
Johan Alfred (1877)
Clara Augusta (1880)
Johanna Alfrida (1885)
Knut Albert (1888)

1843.04.15 Födelse Norbergs Församling, Västmanlands Län Källa: Fs Födelsebok 1843/18
1843.04.17 Dop Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Ibid
1843 Hemort Nyhyttan, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängder 1840 b/44
1861 Inflytt/Hemort Romfartuna Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängder 1856 b/50
1867 Inflytt/Hemort Flängan, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängder 1862 a/263
1867.11.24 Lysning till Per Abraham Jansson, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Fs Vigsellängd 1867/26
1867.12.26 Äktenskap med Per Abraham Jansson, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Ibid
1871 Hemort Kolningsberget, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Husförhörslängd 1871/258 I
1928.03.26 Död Kolningsberget, Norbergs Fs, Västmanlands Län Källa: Fs Dödbok 1928/26

Utdrag ur Födelseboken 1843:
Källa: www.svar.ra.se
Dopvittnen: Landb. Anders Andersson i Siglsbo och dess hustru Greta Olsdotter. Grufarb. Petter Ros på Näs och Myntslagaren Jonas Ekholms enka Anna Alexandersdotter i Stockholm.

Utdrag ur inflyttningslängd 1867:
Källa: www.svar.ra.se
Noteringarna i föräldrarnas husförhörslängder var väldigt otydliga gällande Johanna Carolinas flytt från Norberg, så jag fick gå baklänges och leta i inflyttningslängderna för när hon kom tillbaka till församlingen. På så sätt fick jag fram att hon befann sig cirka sex år i Romfartuna Fs. Flyttningslängderna för Romfartuna täcker tyvärr inte dessa åren, så jag kan inte få fram vart hon flyttade eller vad det var hon gjorde där. Klart är att hon måste ha träffat Per Abraham där, eller under en visit hemma i Norberg, för när hon flyttar tillbaka till församlingen är det direkt ihop med Per Abraham i Flängan.

Utdrag ur dödbok 1928:
Källa: www.svar.ra.se
Dödsorsak: Artorios Derocis Cerebri, vilket jag tyder till någonting som har med blodkärlen i hjärnan att göra. Det är inte samma benämning som hjärnblödning som jag har sett, men det handlar eventuellt om något liknande.

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar