Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

söndag 14 augusti 2011

Amanda Mandelholm

Amanda Mandelholm, dotter till Carl Julius Mandelholm och Maria Paulsdotter.

Barn (med Carl Wilhelm Svensson):
Nanny Teresia (1895)
Svea Valborg (1897)
Ellen Maisie Elisabeth (1900)
Juno Viktoria (1902)
Agnes Viola (1905)
Ivar Manfred (1908)
Elsa Carola (1911)

1867.04.19 Födelse Urshults Församling, Kronobergs Län Källa: Fs Födelsebok 1867/55
1867.04.20 Dop Urshults Fs, Kronobergs Län Källa: Ibid
1867 Hemort Torpet Högakull, under Bastenmåla, Urshults Fs, Kronobergs Län Källa: Ibid
1867.10.12 Inflytt/Hemort No 125 Ysnamåla, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhörslängder 1867/1012
1875 Hemort No 125 Ysnamåla, Ringamåla Fs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhörslängder 1875/406
1894 Inflytt/Hemort Asarum No 2, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Husförhörslängder 1890/53
1894.10.12 Äktenskap med Amanda Mandelholm, Ringamåla Fs, Blekinge Län Källa: Fs vigselbok 1894/9
1897 Hemort Asarum 3, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Födelsebok 1897/193
1900 Hemort Asarum 6, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: SCB 1900
1905 Hemort Strömma, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: Fs Födelsebok 1905/218
1930 Hemort Asarum No 6, Asarums Fs, Blekinge Län Källa: SCB 1930
1955.05.19 Död Karlshamns Fs, Blekinge Län Källa: Sveriges Dödbok 4 1955

Utdrag ur födelsebok 1867:
Källa: www.svar.ra.se

Amandas föräldrar var vid födseln endast trolovade med varandra, därför noteras Amanda som ett oäkta barn.

Dopvittnen: Hemmansbo Håkan Danielsson och Hustru Martha Håkansdotter i Gydingsmåla, Dräng Matthis Paulsson och Piga Bengta Paulsdotter under Bastaremåla. Döpt av O.C. Aspelin

Amanda bör vara den av farfars mor- och farföräldrar som han minns bäst - jag hon levde ju ända fram tills min pappa var två år gammal. Amanda bor dessutom tillsammans med, eller i samma kvarter, som Anton Fredrik och Svea under en period (SCB 1930).

Det har varit intressant att följa AManda - hon har varit en person som jag har tyckt att jag har haft ganska bra kunskap om, men se där, bara på ett dygn har jag hittat hennes äktenskapsort, och två sedan tidigare okända barn! Ivar Manfred och Elsa Carola har jag inte kunnat hitta någonstans tidigare. Det betyder att farfars farmor själv hade barn att uppfostra när farfar och hans bröder föddes. Det är inte första gången jag hittar sådana familjeförhöllanden, där de första barnen i en barnaskara i princip skaffar familj och får barn medan föräldrarna fortfarande föder barn eller uppforstrar småbarn. Det är väl iofs sådant som händer även i dagens samhälle, men det var nog mer vanligt för hundra år sedan.

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar