Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

lördag 13 augusti 2011

Hulda Fredrika Mårtensson, Piga

Hulda Fredrika Mårtensson, Piga, dotter till Jöns Mårtensson och Johanna Christina Bertelsson.

Barn med Mattis Persson:
Erik Fritz Rudolf Persson (1888)
Anton Fredrik Persson (1891)
Martin Paulina Persson (1893)
Johannes Matias Persson (1894)
Karl Johan Persson (1897)
Axel Bernhard Persson (1899)
Einar Oskar Albin Persson (1901)

Huldas förste make, och min farfars farfar, Mattis, begick självmord 1902 och lämnade Hulda ensam med sju barn under femton år. Familjen fortsatte att bo i Karlshamn, flyttade, och några år senare träffade Hulda en ny make, Carl Julius Bergman. Hon hann också med att föda ett barn med okänd fader innan dess. Om det är Carl Julius som är fader även till detta barn är oklart, det står bara "okänd" i födelselängden. Även första barnet med Carl Julis som säkerställd far är "oäkta" eftersom det föds under trolovningstiden innan de gifter sig.

Barn med okänd fader:
Astrid Maria Vilhelmina (1904)

Barn med Robert Julius Bergman:
Anna Linnéa Elisabeth (1906)
Sixten Arthur (1910)
Eivor Carla Viola (1913)

Hulda födde alltså elva barn. Huva!

1869.09.14 Födelse Ystad S:t Petri Församling, Malmöhus Län Källa: Fs Födelslängd 1869/32
1869 Hemort No 388, Ystad S:t Petri Fs, Malmöhus Län Källa: Ibid
1873 Hemort No 320, Ystad S:t Maria Fs, Malmöhus Län Källa: Husförhörslängder 1873/577
1875 Hemort No 153, Ystad S:t Maria Fs, Malmöhus Län Källa: Husförhörslängder Ibid/361
1885 Inflytt/Hemort Trelleborg Fs, Malmöhus Län Källa: Husförhörslängder 1885/895
1885 Inflytt/Hemort Malmö, Malmöhus Län Källa: Ibid
1888.11.25 Äktenskap med Mattis Persson, Rönne Kirke, Bornholms Amt, Danmark Källa: Ibid
1888 Hemort No 1171, Storegade 69, Rönne, Bornholms Amt, Danmark Källa: Fs Födelselängd 1888/119
1891 Hemort Udenbys No 161, Landemärket, Rönne, Bornholms Amt, Danmark Källa: Fs Födelselängd 1891/114
1897 Hemort No 12, Rönne, Bornholms Amt, Danmark Källa: Fs Födelselängd 1897/22
1900 Hemort Amerika No 376 a, Karlshams Fs, Blekinge Län Källa: SCB 1900
1902 Hemort No 97, Karlshamns Fs, Blekinge Län Källa: Fs Dödbok 1902/41
1904 Hemort No 291, Karlshamns Fs, Blekinge Län Källa: Fs Födelselängd 1904/156
1913 Hemort Såpabruket, Karlshamns Fs, Blekinge Län Källa: Fs Födelselängd 1913/13
1926.10.04 Död Karlshamns Lasarett, Karlshamns Fs, Blekinge Län Källa: Fs Dödbok 1926/78

Utdrag ur födelselängd:
Källa: www.svar.ra.se

Mer information finns att läsa i den gratis databasen ddss.nu : Dopvittnen: Barnmorskan Fru Liljegård, Hustru Johanna Andersson, Hustru Kersti Persson.

Utflyttningslängd Trelleborg 1895:
Källa: www.svar.ra.se

Malmö stad består av ett antal olika församlingar, jag har letat igenom dem allesaman för år 1885, men inte hittat Hulda Fredrika någonstans. Därför vet jag heller inte när hon emigrerade till Danmark.

Hulda Fredrika levde tillsammans med Mattis i lite drygt femton år. Jag har inte sökt igenom alla Rönnes födelselängder eftersom de är så krångliga att tyda, därför vet jag inte om det föddes fler än de sju barnen i äktenskapet.

Utdrag ur vigsellängd 1906:
Källa: www.svar.ra.se

Hulda Fredrika och Robert Julius har levt tillsammans en tid innan de gifter sig, eftersom de får en dotter cirka sex månader innan vigseln, men jag vet som sagt inte om det även är han som är far till Astrid Maria Vilhelmina som föds två år innan äktenskapet.

Det finns heller inga försämlingsböcker eller SCB-utdrag att tillgå för denna tidsperiod, därför vet jag inte hur familjesammansättningen ser ut. Men jag väljer att tro på att alla Hulda Fredrikas barn från hennes första äktenskap bodde tillsammans med den "nya" familjen. Flertalet av dem var ju fortfarande mycket unga.

Utdrag ur dödbok 1926:
Källa: www.svar.ra.se

57 år gammal dör Hulda Fredrika, när hennes yngsta dotter bara är 13 år gammal. Hon dör på lasarettet, där hon måste ha varit inlagt en tid, för som dödsorsak anges: Tbc, pulm. (=Lunsgjukdom).

Hulda Fredrika dör när farfar bara är tre år gammal, så jag tror inte att han minns henne överhuvudtaget. Ett människoöde som har varit intressant att följa, och jag blev glad när jag hittade hennes andra äktenskap som ändå betyder att hon levde tillsammans med någon under större delen av sitt vuxna liv, och inte behövde försörja hela sin stora barnaskara själv.

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar