Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

onsdag 19 februari 2014

Jonas Blomberg Abrahamsson Qvick, Soldat, Clarinettblåsare och Trumslagare i Kronobergs Regemente

Jonas Blomberg Abrahamsson Quick,

Namn

EfternamnAbrahamsson Quick
FörnamnJonas
MellannamnBlomberg
TitelSoldat, Clarinettblåsare, Trumslagare

Händelser

DatumTypOrtLan

Beskrivning Person

1774-10-14FödelseTolgs Fs, Kronobergs LänSverigeAringsås 1813/100
1793-01-01SysselsättningNo 31 Kjellreda Östregård, Norrvidinge KompaniSverige1794/bild 146 - Antagen till 2e Majorens Kompani
1794HemortKällerda Soldattorp, Tolg Fs, Kronobergs LänSverige1794/100-01
1794-07-20ÄktenskapTävelsås Fs, Kronobergs LänSverigeSigrid Jönsdotter
1795-11-29LysningTolgs Fs, Kronobergs LänSverige1795/7Catharina Maria Maja Linder
1796HemortOdetofta Backagård, Tolg, Kronobergs LänSverige1796/274-75
1796-01-10ÄktenskapTolgs Fs, Kronobergs LänSverige1795/7Catharina Maria Maja Linder
1796-03-15SysselsättningNo 31 Kjellreda Östregård, Norrvidinge KompaniSverige1798/Bild 138 - 2e Trumslagare
1803-03-23SysselsättningNorrvidinge KompaniSverige1806/bild 118 - Afskedad
1805HemortAringsås Söragårds Soldattorp, Aringsås Fs, Kronobergs LänSverige1806/126
1805-12-02SysselsättningAringsås Fs, Kronobergs LänSverigeGMR 1806/172 - Soldat, Norra Sunnerbo Kompani
1806Annan händelseAringsås Söragårds Soldattorp, Aringsås Fs, Kronobergs LänSverige1806/126 - vårdslös
1806Annan händelseAringsås Fs, Kronobergs LänSverigeGMR 1806/172- Längd: 5 fot 8 tum 3
1817SysselsättningAringsås Fs, Kronobergs LänSverigeGMR 1817/172 - "Sjuklig och svag, får afsked"
1822Annan händelseBlommagård Backstuga, Aringsås Fs, Kronobergs LänSverige1813/100 - Afskedad och går bort. - "bråk ej sidentyg"
1823-01-20DödBlommagård Backstuga, Aringsås Fs, Kronobergs LänSverige1823/5
1823-01-26BegravningAringsås Fs, Kronobergs LänSverige1823/5

Utdrag ur generalmönsterrullan 1794

Källa:riksarkivet.se 

Utdrag ur vigselboken, Tolg 1796

Källa:riksarkivet.se 

Utdrag ur generalmönsterrullan 1803

Källa:riksarkivet.se

Utdrag ur husförhörslängden, Aringsås 1813

Källa:riksarkivet.se

Utdrag ur dödboken, Aringsås 1823

Källa:riksarkivet.se

Partners

PartnersBarn
Catharina Maria Maja Linder (1779-07-04)Gustafva Jonasdotter (1796-09-26)
Lovisa Jonasdotter (1800-09-04)
Gustaf Jonasson Quick (1802-06-25)
Anna Maria Jonasdotter (1805-01-07)
Carolina Jonasdotter (1808-04-16)
Johan Jonasson (1811-09-15)
Lovisa Jonasdotter (1816-01-04)
Salomon Jonasson (1818-08-05)
Sigrid Jönsdotter (1772-06-15)Jöns Jonasson (1795-01-07)

Anteckningar

Från Generalmönsterrullorna:
"Pehr Killberg död d. 16 aug 1790 insatt den 27 dec 1790 and. volontairen (? ?) som blifvit afskedad(?) .1. jan 1793. Samma dag hit transponderad musikanten Jonas Qvick smål." 
"Spel i nummer"
"ClarinetBlåsaren Jonas Qvick befordrad till Trumslagare d 15 Marchi 1796. Tjenar utan fega(?) spel"
"Clarinettblåsaren Jonas Qvik afskjedad d. 23 Marts 1803, den 2 oct samma år till trumslagare lön befordrad Haulbuoite blåsaren Jonas Haringthon"

Jonas Abrahamsson Quick - ett ovanligt namn, som tyvärr kommer att fortsäta vara höljd i dunkel eftersom jag inte kan följa honom varken framåt eller bakåt i tiden...

Hans födelsedata finns, men inga hänvisningar i någon av de få kyrkoböcker i Tolg där jag hittat honom till vilken församling han föddes i. Han liksom bara dyker upp där i samband med att han tar värvning i armén och Kronobergs regemente, Norrvidinge kompani, och försvinner lika plötsligt när han blir avskedad tio år senare.

Jonas anges i generalmönsterrullan för 1793 som "smål.", som måste betyda smålänning. Därför får vi anta att han är född i Kronobergs län.

Som 19-åring gifter Jonas sig för första gången, med Sigrid Jönsdotter från Tävelsås församling, ett äktenskap med tragisk utgång. Hans 21-åriga hustru är gravid vid vigseln, och föder i början av januari 1795 en son, Jöns. Tyvärr händer något vid förlossningen, för Sigrid dör bara tio dagar efter sonens födelse, och i dödboken anges "Barnsbörd" som orsaken.

Jonas och Jöns får klara sig själva en period, men innan året är slut är Jonas förlovad med sin andra fru, Catharina Maria Linder som är vår ana. Hon blir gravid alldeles i samband med bröllopet för nio månader och 16 dagar senare föds Gustafva Jonasdotter som vi härstammar från. Innan Gustafva föds har dock Jonas ettårige son Jöns dött, av okänd anledning, under sommaren. Samma år, på våren, har Jonas också befordrats från klarinettspelare till trumslagare.

Sju år senare, 1803, står det en kort, torr notering i generalmönsterrullorna, Jonas har blivit avskedad. I samma veva försvinner han och resten av familjen från Tolgs församling, och där slutar också mina spår efter dem. Jag har försökt att spåra dem via Gustava, men inte lyclats, så nu får jag nog inse att tills vidare är Jonas Abrahamsson Qvick ett avslutat kapitel för min del...

/Sofie

Uppdaterad 21/2 2014:

Och helt plötsligt var han där! När jag väl bestämt mig för att ge upp Jonas och fokusera på hans andra fru (vår ana) Catharina Maria Linder, snubblade jag över en post på MyHeritage. Där angavs att hon var gift med en man, född 1774, vid namn Jonas (trumvirvel..) BLOMBERG! 
Efter vidare research kunde jag konstatera att denne Jonas verkligen var den försvunne Abrahamsson Quick, och på så sätt har jag fått massor med mer information om honom och hans familj.

Efter att Jonas blev avskedad från Norrvidinge Kompani och sin postering i Tolg, flyttade han och familjen till en annan församling - Aringsås (dagens Avesta), och där tog han återigen värvning i Kronobergs Regemente, och fick sin postering 1805 som nr 77 i Norra Sunnebo/3e Majorens Kompani. Eftersom Qvick var ett soldatnamn, antar jag att Jonas bara blev tilldelad Blomberg i samband med mönstringen. Som nr 77 blev han sedan kvar i 12 år, innan fick avsked på grund av sjuklighet. Jag undrar om sjukligheten är något som har legat i släkten, för två av Jonas och Marias barn (Gustafva - vår ana, och Anna Maria) benämns som sjukliga och svaga.

Jonas benämns också som "vårdslös" i kyrkböckerna, och i samband med sin död så står det en konstig notering "bråk, ej sidentyg". Jag vet inte om jag ska tolka det som om det har bråkats om något tyg, eller om det kan ha en helt annan betydelse - att hans svepning inför begravningen kanske inte var av siden...? (Fast vem hade det vid den tiden..?) Detta mysterium får iaf kvarstå, och det känner jag att jag kan leva med... :)

Nytillkommet med denna upptäckt är också att Jonas och Catharina Maria fortsatte att skaffa barn, ytterligare fyra barn föds efter ankomsten till Aringsås. Yngste sonen Salomon dör bara fem månader gammal, och även två av de äldsta döttrarna, Sophia och Lovisa, har dött som barn. Ytterligare ett tecken på att det kanske låg någon okänd sjukdom på lur i den familjen...?

Jonas dör knappt fem år efter avskedet från armén, av bröstsjukdom.

Vilken lättnad att ha kunnat följa honom ändra fram till bortgången. Jag har fortfarande inte kunnat säkerställa hans föräldrar eller något innan första giftermålet med Sigrid, men i kyrkböckerna för Aringsås uppger han Tolg som födelseförsamling, så möjligt att jag får göra en djupdykning i husförhörsböckerna för 1774 iallafall för att se om det finns någon Abraham i församlingen iallafall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar