Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

tisdag 10 juli 2012

En liten guldgruva

Jag har inte skrapat någon Triss, men jag är benägen att hålla med om att "ibland händer det".

Idag har jag simsalabim hittat ungefär 250 nya anor bakåt i tiden, dvs. potentiellt tiotusentals nya släktingar!

Den ana jag just nu utforskar är Jan Ersson, pappa till Per Abraham Johansson, och jag har aldrig haft någon historia om honom. Dvs, jag har inte kunnat gå längre bakåt i tiden, eftersom jag saknat uppgifter om hans föräldrar.

Nu när jag har tillgång till kyrkböckerna kan jag utforska mer noggrannt, och kom efter åtskilliga säkerhetskontroller fram till att Jan föddes som Johan (det är ju som sagt ingen ovanlighet att personer byter namn), och började använda sig av Jan när han flyttade hemifrån som 25-åring.

Som standard när jag utforskar brukar jag slå några sökningar på Google (det finns ju trots allt en hel massa släktforskare därute i världen), och idag fick jag napp!

I Ulricehamnstrakten finns en kvinna vid namn Barbro Halvarsson, som har släktforskat om sina anor i Bergslagen, och det visar sig alltså att vi delar några av dessa. Det är ytterst tacksamt när personer lägger ut sin forskning på nätet, och det är ju en av anledningarna till varför jag också gör det - man vill ju att andra ska kunna ha nytta av det. För den som är nyfiken på att läsa mer, gå in på www.bergslagsanor.com Vår ana börjar med Erik Olsson : http://www.bergslagsanor.com/fridolf/p7ba4b650.html

En sammanställning av Jan Erssons liv kommer snart!

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar