Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

På denna sida delar jag med mig av min släktforskningsresa, en resa som startade med ett julklappsprojekt 2005 till min farmor och farfar, och som sedan dess har fortsatt och vuxit till en passion. Här kommer att presenteras stort och smått, anekdoter blandat med nyupptäckt kunskap om mina släkt.

Ut quis sciat ubi sitis venire ad vos... Att känna sig själv är att veta var man kommer från... på ett ungefär!

torsdag 1 mars 2012

Detektivarbete

Här har varit tyst i nästan två månader nu. Det betyder inte på något sätt att jag har vilat och inte släktforskat. Nej, det betyder bara att jag har varit hopplöst fast... Tyvärr har jag varit tvungen att ge upp och inse att Christina Jonasdotters föräldrar precis undslipper mig. Christina Jonasdotter, min farfars farmors mormor föddes i Getinge, Halland 1808. På 1880-talet brann deras tidiga kyrkoarkiv, så därför finns det lite eller ingen info om åren innan 1820 - precis den tid då Christina med familj var bosatt där. Tack vare mantalsskrivningarna har jag kunnat identifiera tre möjliga fäder, men eftersom jag inte kan verifiera någon av dem som DEN fadern, måste jag inse att jag har nått vägs ände när det gäller detta spåret...

Men, det innebär inte att jag inte lärt mig en massa nytt om Christina - sådant som jag också kan förmedla vidare till andra släktforskare som delar våra anor, så en sammanställning kommer strax!

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar